Juridische teksten schrijven doe je zo – 5 tips

juridische teksten schrijven

Juridische teksten schrijven doe je zo – 5 tips

Toen ik net klaar was met mijn studie kwam ik te werken bij de overheid. We stuurden standaardbrieven en bezwaarschriften waarvan de zinnen zo ingewikkeld waren geformuleerd,dat je zelf amper begreep wat er stond. Ik pakte daarom vaak de telefoon: dan kon ik nagaan of de klant de boodschap begreep. Juridische teksten schrijven zodat de lezer ze begrijpt moest toch mogelijk zijn, ongeacht je boodschap. 

Vandaag stond er in het AD dat een aantal rechtbanken de inhoud van bepaalde uitspraken leesbaar maken voor kinderen van twaalf jaar en ouder. Ook op de website van kinderrechten staat een voorbeeld. In een aantal jaar is er dus heel wat veranderd in de juridische wereld. Juridische teksten schrijven zodat iedereen begrijpt waar het over gaat is niet eenvoudig. Ik deel mijn tips voor het schrijven van juridische teksten.

Juridische teksten schrijven

1. Bepaal je doelgroep

Allereerst stel je vast wat het niveau van je doelgroep is. Zijn dat rechters, kinderen van 12 – 15 jaar of burgers die met een bepaalde regeling te maken hebben.

2. Stem de inhoud van de tekst af op de doelgroep

Bij het schrijven van de juridische tekst, stem je het taalgebruik af op de doelgroep. Schrijf je voor de groep rechters, dan weet je dat ze niet terugdeinzen voor vaktermen. Maar als je schrijft voor de groep kinderen, dan zal je vaktermen vermijden of goed moeten omschrijven.

3. Bepaal je boodschap

Wat wil je de lezer vertellen? Wat moet de lezer weten? En is er iets dat de lezer na het lezen van de tekst moet ondernemen? Zorg ervoor dat deze informatie goed overkomt! Je schrijft de tekst om je boodschap over te brengen, niet om te laten zien hoeveel kennis jij hebt over het onderwerp.

4. Bekijk je tekst kritisch

Als je de tekst hebt opgesteld, lees je deze na. Komt je boodschap duidelijk over, staan er geen taalfouten in en begrijpt de lezer wat de bedoeling is?

5. Laat de tekst lezen door de doelgroep

Als jij tevreden bent over de tekst, dan laat je deze lezen door de doelgroep. Want hoe goed jij je ook kan inleven in de doelgroep, vaak ben je de doelgroep niet. Stel de lezer daarna gerichte vragen of je boodschap, zodat je zeker weet of deze helder is.

Hulp nodig bij het opstellen van je juridische tekst? Neem contact met mij op.

Geen reactie's

Geef een reactie