Top

Juridische blogs | Wat is het voordeel voor mij?

juridische blogs

Juridische blogs | Wat is het voordeel voor mij?

Je bent een juridische dienstverlener: een advocatenkantoor, of notariskantoor bijvoorbeeld en je wilt meer klanten via de website krijgen. Daarom denk je na over het schrijven en publiceren van juridische blogs. Op die manier moet het binnenkrijgen van klanten wel heel makkelijk zijn. Wij leggen uit waarom het schrijven van blogs bijdraagt aan de verbetering van online zichtbaarheid,. wat het schrijven van deze blogs oplevert en hoe je dat doet: juridisch bloggen.

Waarom schrijf je blogs over juridische onderwerpen? Of het is om kennis te delen of het is om gevonden te worden door jouw doelgroep. Onlangs hoorde ik van een klant dat hij online net zo succesvol wil worden als Dirkzwager. Reden voor mij om daar een kijkje te nemen. Met een kennisbank van bijna 8.000 artikelen doen ze daar iets heel erg goed. Er zijn zoveel onderwerpen waarop het gevonden wordt dat het ook de concurrentie positief opvalt. Daarom moest ik mijn klant direct teleurstellen: je bereikt deze online positionering niet van de ene op de andere dag. Dit opbouwen kost jaren. Tegelijkertijd betekent het niet dat af en toe een blog plaatsen nutteloos is. Ik deel wat de voordelen van het juridisch bloggen zijn en hoe je dit doet!

Juridische blogs schrijven

Weet waarom je het doet

Weet waarom je het doet: het klinkt misschien gek maar bloggen heeft tijd nodig. Na het schrijven van een eerste blog krijg je normaal gesproken niet opeens duizenden bezoekers per dag op je site. Daarom is het belangrijk om in de gaten te houden waarom je blogt en om daar realistische verwachtingen over te hebben.

Bepaal je doelgroep

De inhoud van de blogs stem je af op jouw doelgroep. Als jouw doelgroep vragen heeft over het arbeidsrecht, dan schrijf je artikelen over het arbeidsrecht. Hoe je deze schrijft, met welke toon en over welk onderwerp, hangt wederom af van jouw doelgroep. Sta je voornamelijk werknemers bij, dan is het verstandig om je artikelen aan te passen op de vragen waarmee zij bij jou komen. Maar begeleid je vooral werkgevers, dan gaat het waarschijnlijk om andere vragen en dus andere juridische blogs.

Bepaal je strategie

Eerder in deze blog gaf ik het al aan: succes met bloggen komt je vaak niet aanwaaien. Een goede ranking in Google opbouwen kost tijd en inzet. Daarom raad ik aan om een strategie te bepalen. Schrijf op hoe vaak je blogs schrijft en bedenk alvast een aantal onderwerpen. In sommige kantoren is iedere medewerker verplicht om minimaal 1 artikel per maand te schrijven. Op die manier bouw je aan je blogs en de ranking van je website. Onderwerpen voor de blogs kan je bijvoorbeeld halen uit de veelgestelde vragen van klanten, of schrijf een artikel over relevante nieuwsartikelen of wetswijzigingen.

Juridische blogs promoten

Heb je de blog geschreven en is deze interessant voor de doelgroep? Deel deze blog dan op de social media-kanalen van het kantoor en via de nieuwsbrief!

SEO-optimalisatie

Veel advocatenkantoren starten met bloggen zodat zij beter gevonden worden door hun doelgroep. Is dat voor jou ook de reden om te starten met het schrijven van juridische blogs? Let dan op de zoekmachineoptimalisatie! Dit betekent dat je gebruik maakt van een zoekwoord en dit zoekwoord terug laat komen in de titel, meta description en de tekst. Gebruik eventueel ook een unieke invalshoek voor een artikel, zodat jouw blog opvalt.

Heb je vragen over het bloggen of wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Ik ben juridisch tekstschrijver en help jou graag. Neem contact met mij op.