Bloggen voor je doelgroep als jurist – 5 tips

bloggen voor je doelgroep

Bloggen voor je doelgroep als jurist – 5 tips

Als ik op zoek ben naar juridische informatie, dan kom ik verrassend vaak uit bij websites van advocaten en juridische dienstverleners. Dat zij juridische informatie delen, dat is niet verrassend. Wat ik wel verrassend vind, is dat zij zeer specialistische informatie delen. Informatie waar ik, als jurist, naar op zoek ben. Maar waar ik als leek absoluut niet naar op zoek ben. En sterker nog, niet zou vinden op de zoekwoorden die je gebruikt als leek. Bloggen voor je doelgroep is een kunst op zich, daarom deel ik een aantal tips. 

Bloggen voor je doelgroep

Pas je taalgebruik aan

Het allerbelangrijkste is dat de lezer, jouw potentiële cliënt, jouw teksten begrijpt. Als ze jouw teksten niet begrijpen, dan weten ze ook niet of jij ze kan helpen. Vermijd juridische vaktermen en schrijf op zo’n manier dat je de vragen van de lezer oplost.

Richt je op je doelgroep

Werk jij als advocatenkantoor voor grote bedrijven, waarbij je vaak samenwerkt met hun juridische team? Dan is dat een hele andere doelgroep dan wanneer je voor kleine bedrijven werkt of voor particulieren. Vraag je af wat jouw doelgroep wil weten. Waar hebben ze vragen over? En schrijf daar je blogs over.

Los vragen op

Als jij jouw blogs zo kan schrijven dat je kleine vragen van je doelgroep kan beantwoorden, dan krijgen ze er ook vertrouwen in dat jij ze bij grotere vragen of problemen kan helpen.

Laat je kennis blijken

Vaak zijn mensen terughoudend met bloggen, want stel dat mensen hun hulp niet meer nodig hebben. Ik zie dat anders: met bloggen laat je zien wat je in huis hebt. En op het moment dat je specialistische kennis zoekt, dan weet je wie je daarvoor kan inschakelen.

Met mijn blogs deel ik aan advocaten en juristen hoe je goede teksten schrijft en waar je op let bij het schrijven van websiteteksten en blogs. Sommige lezers halen hier inspiratie uit en gaan zelf aan de slag. Andere lezers hebben geen tijd om zelf te schrijven, en nemen liever direct contact met mij op. Zonder bloggen is mijn online bereik veel kleiner, en bereik ik ook veel minder lezers. En minder lezers is minder mogelijke klanten.

Deel nieuws enkel als het relevant is

Er is een belangrijke wijziging van de wet. Veel advocatenkantoren kondigen dit groots aan. Wetsartikelen en achtergronden komen voor in het artikel. Hartstikke leuk, voor jouw collega’s. Maar die mogelijke cliënten van jou zitten daar meestal niet op te wachten. Ze willen enkel weten wat er in praktische zin voor ze verandert.

Kortom: richt je echt op jouw cliënt en vraag je af wat hij wil weten!

Geen reactie's

Geef een reactie