Meer klanten via je website als advocaat of jurist

meer klanten via je website

Meer klanten via je website als advocaat of jurist

Je wilt meer klanten via je website aantrekken, maar je weet niet precies hoe je dit kan aanpakken. Toekomstige cliënten voor jouw kantoor online krijgen is niet zo moeilijk. Ik deel mijn tips.

Meer klanten via je website – 7 tips

Er zijn heel wat redenen om meer klanten via je website aan te trekken. De meeste mensen die op zoek zijn naar een antwoord op een (juridisch) probleem, gaan direct via Google zoeken naar oplossingen. Dit betekent dat jouw doelgroep jou via de zoekmachine mogelijk vindt. Daarnaast kan je een enorm bereik via je website genereren.

Ook is het werven van klanten op deze manier relatief goedkoop vergeleken met andere manieren van klanten werven als adverteren.

1. Wie is jouw ideale klant

Als je meer klanten via je website wilt krijgen is het van belang dat je weet wie jouw ideale klant is. Dit achterhaal je als advocaat waarschijnlijk vrij gemakkelijk. Welke juridische problemen hebben jouw klanten, waar wonen ze en waar zijn ze naar op zoek?

Bijvoorbeeld: mijn klanten hebben vragen over het arbeidsrecht, ze wonen in de omgeving van Amsterdam en ze verwachten binnen 24 uur een antwoord op hun vraag.

2. Richt jouw website in voor jouw ideale klant

Als je weet wie jouw ideale klant is kan je je website gaan inrichten voor deze klant. Ja, daarmee verklein je wellicht het aantal unieke bezoekers op jouw website. Maar de bezoekers die op jouw website komen vinden precies wat ze zoeken.

Allereerst is het belangrijk dat jouw website goed werkt:

  • Is je website snel genoeg?
  • Is het lettertype goed leesbaar?
  • Hoe werkt de website op een mobiele telefoon of tablet?
  • Is de website overzichtelijk?
  • Kan de klant vinden wat hij zoekt?
  • Kan de klant contact met mij opnemen vanaf de website?

Deze vragen kan je zelf deels beantwoorden. Ik merk vaak wel dat het zin heeft om aan anderen te vragen wat zij vinden van jouw website. Je kent de weg op je eigen website zo goed dat je de verbeterpunten vaak niet ziet.  Het is zo zonde als bezoekers je website direct verlaten omdat de website te traag of onoverzichtelijk is.

3. Beantwoord de belangrijkste vragen van klanten

Om bezoekers op je website te krijgen is het van belang dat je hun vragen kan beantwoorden. Dit doe je gemakkelijk via blogs.

In blogs kan je ingaan op de belangrijkste vragen van klanten en over de belangrijkste aspecten van het rechtsgebied. Zorg er hierbij wel voor dat je juridische vaktermen vermijdt! Geef helder antwoord op de vraag en verwijs de bezoeker ook door naar relevante blogs en de contactpagina. Geef aan wat jouw expertise is en hoe je de bezoeker kan helpen.

Lees ook: zo schrijf je blogs voor je doelgroep

Via de statistieken, bijvoorbeeld in Google Analytics, achterhaal je welke blogs goed scoren en welke het minder doen. Probeer content die het slechter doet te verbeteren. Ga bij goed scorende blogs of je een soortgelijke blog kan schrijven, of een blog over een onderwerp dat erbij past. Ook kan je in Google Analytics bijvoorbeeld zien wanneer bezoekers de website verlaten, hoeveel mensen naar de contactpagina gaan en hoeveel unieke bezoekers er op de website komen.

4. Maak van een bezoeker een klant

Als jouw bezoeker precies vindt wat hij zoekt kan het zijn dat hij jou wil inschakelen. En dat is wat je wilt!

Zorg er daarom voor dat je precies biedt wat de klant zoekt en geef de bezoeker een reden om contact op te nemen. Bijvoorbeeld: wij reageren binnen 24 uur, laat duidelijk zien dat jij de expert bent op dit gebied of geef aan dat het adviesgesprek gratis is. Verlaag de drempel om met jou in contact te komen. Deel eventueel ook reviews van klanten, zodat bezoekers een goed beeld krijgen van jou.

Lees ook: de conversie-optimalisatie verbeteren

5. Zorg dat je hoog staat in Google

Hoe hoger je staat in Google, hoe meer bezoekers er naar jouw website komen. Ik deel in deze blog tips over je ranking in de zoekmachine verbeteren.

6. Actief op social media

Veel mensen zijn actief op social media. Als jij daar zichtbaar bent kan dat zorgen voor nieuwe klanten via je website. Ga naar waar jouw doelgroep online actief is, bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Linkedin, en word daar zichtbaar!

7. Gastbloggen

Ga gastbloggen! Het levert je backlinks op waardoor je meer links naar je website krijgt. Maar daarnaast bereik je een nieuwe doelgroep. Zorg er wel voor dat je gastblogs schrijft voor sites die een voor jou relevante doelgroep hebben. Natuurlijk is het leuk als die site 100.000 bezoekers per maand heeft, maar als jouw doelgroep daar niet tussenzit heb je er niets aan.

Wat ga jij nu doen om meer klanten via je website te krijgen?

Geen reactie's

Geef een reactie