Conversie-optimalisatie voor advocaten

conversie-optimalisatie advocaat jurist

Conversie-optimalisatie voor advocaten

Onlangs legde ik uit dat het aantal unieke bezoekers niet zo relevant is. Als je met jouw website klanten wilt binnen halen, dan wil je dat de conversie is geoptimaliseerd. In deze blog deel ik de belangrijkste informatie over conversie-optimalisatie.

We beginnen bij het begin. Wat is conversie-optimalisatie? Het betekent dat je het percentage bezoekers dat een bepaalde handeling uitvoert verbetert. Dat kan gaan om het aantal bezoekers dat meer dan 1 pagina leest, of het aantal bezoekers dat op een bepaalde knop drukt.

Als je een advocatenkantoor hebt, dan gaat het je waarschijnlijk voornamelijk om nieuwe klanten. Hoeveel bezoekers worden klanten? Welk percentage is dit nu? En hoe verbeter je dit? Dat conversie-optimalisatie.

Hoe verbeter je de conversie-optimalisatie als advocaat

In deze blog ga ik in op de vraag hoe je het percentage bezoekers dat het contactformulier invult verbetert. Want dat kan je meten. Je weet natuurlijk nooit precies hoeveel lezers besluiten om naar aanleiding van de blogs te bellen.

Het hoeft niet te gaan om een contactformulier. Zo kan het ook zijn dat een bezoeker zich aanmeldt als nieuwe patiënt via het inschrijfformulier.

Stap 1: Wat wil je verbeteren?

Als je wilt optimaliseren, dan is het heel belangrijk om te weten wat je wilt optimaliseren. Wat mist er nu, wat wil je verbeteren? Stel een helder, meetbaar doel op. Bijvoorbeeld 10 nieuwe aanmeldingen vanaf de website per maand. Of 80 % van de bezoekers leest meer dan 1 pagina.

Maak je doel zo concreet mogelijk. Overleg met collega’s of win advies in als je het moeilijk vindt om je doelen scherp te krijgen.

Zonder doel is conversie-optimalisatie zinloos. Stel jezelf ook de vraag of je het doel denkt te kunnen bereiken: is er ruimte voor verbetering?

Stap 2: Waar sta je nu?

Om te verbeteren moet je weten waar je nu staat. Als je weet wat je wilt verbeteren, bekijk dan weer je nu staat.

Het makkelijkst hiervoor vind ik het om Google Analytics te gebruiken. Naast het meten van unieke bezoekers kan je nog veel meer met deze gratis tool.

Via Analytics kan je de gebruikersstromen bekijken. Hieruit maak je op welke pagina’s veel bekeken worden, maar ook waar veel mensen uitstappen. Het kan zijn dat mensen uitstappen omdat de pagina niet werkt, of omdat er een foutmelding optreedt.

Als je wilt optimaliseren is het belangrijk dat deze pagina’s goed werken. Stel dat je pagina “slecht” werkt: veel mensen verlaten de pagina zonder de gewenste actie te ondernemen, dan kan er ook een andere oorzaak zijn. De pagina zelf zit niet goed in elkaar. Deze is onoverzichtelijk of onlogisch opgebouwd.

Stap 3: Hoe werkt je website nu

Om te kunnen optimaliseren is het belangrijk dat je website goed werkt. Wat is de laadtijd van de website nu (gebruik hiervoor een online tool).

Hoe ziet je website eruit? Is de structuur logisch? Hoe zit het menu in elkaar? Kijk echt kritisch naar je website, of vraag een aantal mensen uit je omgeving om advies.

Stap 4: Maak een verbeterplan

Hoe denk je je doel te kunnen bereiken? Hoe ziet de pagina eruit?

Als het gaat om meer inschrijvingen, moedig de bezoeker dan aan om contact op te nemen of zich in te schrijven. Bijvoorbeeld door onderaan de blog te schrijven: hulp nodig bij je juridische probleem? Neem nu contact op.

Wellicht is het lettertype slecht leesbaar, of de layout oogt rommelig.

Ben je professioneel bezig, dan zet je een A/B test in. Daarmee heb je twee versies van je website online staan en je test op welke versie de conversie-optimalisatie het hoogst is.

Heb je een advocatenkantoor of een huisartsenpraktijk? Dan is mijn ervaring dat je ook met één versie prima kan testen hoe het werkt. Wellicht minder professioneel, maar wel makkelijk.

Ga over een periode van een week of een maand na wat er gebeurt op je website. De eerste dagen zou ik dit dagelijks controleren. Hoe gaat het met jouw doel? En hoe zit het met het aantal bezoekers?

Stap 5: Test de pagina’s geregeld

Test daarom de belangrijkste pagina’s (inschrijfformulier, contactformulier) geregeld.

Ik help een huisartsenpraktijk bij het optimaliseren van het aantal inschrijvingen via de website. Hiervoor heb ik ingezet op SEO, zoekwoorden, en ook de conversie-optimalisatie.

Waarom schreven zo weinig mensen zich in als patiënt. Hiervoor waren meerdere redenen. De eerste reden was dat de website langzaam was. Daarnaast waren de teksten niet logisch opgebouwd, er zat weinig informatie in die de bezoeker wil lezen en ook was de inschrijfpagina “verstopt”.

Stap voor stap heb ik deze problemen – samen met een websitebouwer – opgelost. De website werd sneller, de paginastructuur verbeterde en de inschrijfpagina kwam duidelijk zichtbaar op de homepage.

Het resultaat? Van 8 inschrijvingen per maand ging het naar 30 inschrijvingen per maand, binnen een aantal weken.

Nu we hier zijn is het interessant om te kijken hoe we verder kunnen optimaliseren.

Ook test ik de pagina’s geregeld: werkt het inschrijfformulier nog. En blijft het aantal bezoekers gelijk, is er een stijging of een daling? Houd dit in de gaten!

Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je website? Neem dan contact op.

Geen reactie's

Geef een reactie