Wat is SEO schrijven en zó doe je dat (5 tips)

Wat is SEO schrijven

Wat is SEO schrijven en zó doe je dat (5 tips)

Wat is SEO schrijven en waarom doe je dat? En vooral ook, hoe schrijf je SEO teksten? Allereerst deel ik met jou wat SEO schrijven is. En daarna geef ik 5 tips die je direct kunt toepassen voor jouw blogs of webteksten.

Wat is SEO schrijven?

SEO schrijven houdt in dat duidelijk is voor de bezoeker en voor Google waar je tekst over gaat. Als je een tekst schrijft over hoe je SEO teksten opstelt, dan wil je dat duidelijk is dat je tekst gaat over het opstellen van SEO teksten. Met SEO schrijven maak jij duidelijk dat jij biedt wat de lezer zoekt, je hebt bijvoorbeeld een oplossing voor het probleem van de lezer.

Waarom je SEO teksten schrijft is om beter te scoren in de zoekmachine. Als de zoekmachine begrijpt waar jouw tekst over gaat, dan kom je hoger in de zoekmachine te staan op die zoekwoorden. En als de bezoeker jouw tekst waardeert, door bijvoorbeeld lang op die pagina te blijven of daarna een ander artikel op jouw site te lezen, dan gaat de zoekmachine jouw tekst hoger ranken.

SEO schrijven doe je zo!

Schrijf voor de lezer

Het allerbelangrijkste is om je tekst te schrijven voor de lezer, en niet voor de zoekmachine. Zorg ervoor dat je de vragen van de lezer beantwoord in de tekst en dat de tekst prettig leest. Als een bezoeker eenmaal op jouw website is, wil je die behouden. Zorg er daarom voor dat de tekst gaat over het onderwerp in de titel. En dat de tekst goed leesbaar is.

Een voorbeeld! Toen ik net begon met SEO teksten schrijven, wilde ik perse dat ik de juiste hoeveelheid zoekwoorden voor liet komen in de tekst. Maar met sommige zoekwoorden is dit helemaal niet handig. Het zoekwoord “Teksten schrijven”  natuurlijk in de tekst zetten kan lastig zijn. Ik zorgde er boven alles voor dat “Teksten schrijven” in de tekst stond, de leesbaarheid kwam op plek 2. Inmiddels vind ik leesbaarheid en goede teksten belangrijker dan dat het zoekwoord in de juiste hoeveelheid in de tekst staat. Een oplossing is om synoniemen te gebruiken voor het zoekwoord. 

De juiste zoekwoorden

Een zoekmachine beoordeelt waarover je tekst gaat op basis van de woorden die je gebruikt. Gebruik daarom relevante zoekwoorden. Bedenk bij het gebruiken van zoekwoorden waarover de tekst gaat en voor wie je de tekst schrijft. Ga ook na in de zoekmachine of er op jouw zoekwoorden veel of weinig concurrentie is en of er gerelateerde zoekwoorden zijn die je kan gebruiken.

Als je een artikel schrijft over het vinden van een advocaat in Amsterdam, dan gebruik je onder andere de woorden “advocaat” “advocatenkantoor” “vinden” “Amsterdam” in je tekst. Als zoekwoord kan je inzetten op “advocaat in Amsterdam vinden”. Zoek dan vooraf op deze zoekterm, om te beoordelen hoeveel concurrentie er is op die term en hoe jouw tekst meerwaarde biedt aan de bezoeker.

Een voorbeeld! Een lezer van mijn reisblog wilde een gastblog voor mij schrijven over het Ledromeer met kinderen. Zij had hier al op een andere blog een tekst over geschreven. Toen ik zocht op Google op “Ledromeer & kinderen” kwam ik het artikel niet tegen in de zoekresultaten. Na doorzoeken vond ik deze blog wel. De schrijver had het over “het meer van Ledro” en had de term “kinderen” niet in de tekst gebruikt. Mijn artikel over het Ledromeer met kinderen staat nu op positie 2 in Google. 

Niet te vaak het zoekwoord gebruiken

Als je het juiste zoekwoord voor jouw tekst hebt bepaald, dan gebruik je dit zoekwoord een aantal keer in je tekst. Zorg dat het in je titel (de h1) staat en ook in de h2. Daarnaast laat je het voorkomen in de meta beschrijving. Het zoekwoord laat je ook weer niet te vaak voorkomen, dat is slecht voor de ranking in Google. 2 – 5 % wordt aangeraden. Gebruik voor het meten van de zoekwoord dichtheid bijvoorbeeld deze tool.

Zorg ook voor het gebruik van synoniemen. Gebruik je het zoekwoord “Teksten schrijven”, dan kan je ook synoniemen gebruiken. Bijvoorbeeld het schrijven van teksten. Of als je schrijft over een vakantie in Italië met kinderen, kan je ook “gezinsvakantie Italië” en “vakantie met de familie in Italië” gebruiken. Daarnaast kan je in de tekst de woorden gezin, familie en kids gebruiken. Het is dan voor de lezer, en de zoekmachine, duidelijk voor welke doelgroep jouw tekst bedoeld is.

De juiste titel en kopjes

Een lezer op het internet scant de teksten vaak, het grootste gedeelte van een tekst lezen ze niet. Je houdt de aandacht vast door goede koppen te gebruiken, passende afbeeldingen te plaatsen, gebruik te maken van video’s en door antwoord te geven op de vraag van de lezer.

De juiste titel geeft weer waar de tekst over gaat en zorgt ervoor dat de lezer jouw tekst wil lezen. In de titel gebruik je het zoekwoord, en in de tussenkopjes laat je dit ook terugkomen. De alinea’s maak je niet te lang. Op die manier blijft de lezer lezen.

Unieke content

Zorg ervoor dat jij unieke content schrijft! Content die niet 100% procent (of 60% of 80%) overeenkomt met tekst op een andere website. Allereerst doe je dit voor de bezoeker: jouw website is uniek en dat straal je op die manier uit. Daarnaast doe je dit ook voor de zoekmachine. Dubbele content, dus content die op meerdere sites staat, wordt afgestraft door de zoekmachine. Je rankt dan slechter en dat is wat je niet wilt.

Dus wat is SEO schrijven? Je zorgt ervoor dat je tekst goed leesbaar is en dat duidelijk is voor de bezoeker en de zoekmachine waar je tekst over gaat en voor welke doelgroep deze is. Hulp nodig bij het schrijven van SEO teksten? Neem contact met mij op!

Geen reactie's

Geef een reactie