De SEO fouten die ik maakte op mijn blog

SEO fouten

De SEO fouten die ik maakte op mijn blog

Halverwege 2015 startte ik een eigen blog, vooral bedoelt als hobby op dat moment. Na een half jaar kwam ik in contact met een blogger die mij vroeg: wil jij meer bezoekers? Natuurlijk wilde ik dat, want waarom schrijf je anders al die blogs? Hij wees mij op de SEO, zoekmachineoptimalisatie. Dit is belangrijk voor de online vindbaarheid van jouw bedrijf. In het half jaar daarna ging ik met SEO aan de slag en ik maakte tal van SEO fouten. Lees over mijn fouten, leer ervan en maak deze fouten met de zoekmachineoptimalisatie in ieder geval niet!

SEO fouten opgelost

Laat ik beginnen met het voorbeeld. Dit zijn cijfers van mijn blog reistipsmetkids.nl. Nadat ik met SEO aan de slag ging, en redelijk wat SEO fouten had opgelost, kwamen er steeds meer bezoekers vanuit Google op mijn website. Vergeleken met een jaar eerder was er een stijging van meer dan 400%! Daar doe je het voor.

Wat is SEO?

Wat is SEO? Dat vraagt iedereen die een website of blog start zich af. En omdat ik jou vertel wat mijn grootste SEO fouten waren, leg ik in het kort uit wat SEO is. SEO, oftewel “Search Engine Optimization”, betekent in gewoon Nederlands “Zoekmachine optimalisatie”. SEO houdt in dat je je website optimaliseert voor de zoekmachine, zodat je beter gevonden wordt. Het maakt voor het verkeer naar je website nogal wat uit of je op positie 1 staat of positie 20.

Dit optimaliseren van je website doe je onder andere door het gebruiken van zoekwoorden, je website technisch op orde brengen en door te focussen op een onderwerp.

Binnenkort verschijnt er een uitgebreid artikel online over SEO.

SEO fouten bij het bloggen

Verkeerde domeinnaam

Toen ik begon met bloggen was dat uit enthousiasme en om te kijken of ik het leuk vond. Ik verzon een naam en ging blogs schrijven. Een jaar later legde ik mijn focus op reizen met kinderen. De domeinnaam paste ik aan naar Reistipsmetkids. Direct ging mijn website beter scoren op de blogs die ik schreef over reizen met kinderen. Google moet snappen waar jouw site over gaat en dat start met een goede domeinnaam.

Als je voor je bedrijf gaat bloggen is dit niet “gewoon omdat je het leuk vindt”. Je schrijft dan artikelen voor je bezoekers, bijvoorbeeld om een vraag te beantwoorden, en om beter gevonden te worden. Zorg er daarom voor dat je domeinnaam past bij jouw bedrijf.

Een voorbeeld. Stel dat je een webshop hebt waarin je allerlei soorten verf voor kinderen verkoopt. Een domeinnaam waarin “kinderverf” voorkomt zal beter scoren dan een domeinnaam waar dat niet in voorkomt, als zwartengeel.nl. Kies ook voor een .nl of .com website, afhankelijk van de markt waarop je actief bent.

Lees alles over de invloed van de domeinnaam in deze blog van winst.nl.

Geen focus qua blogs

Google wil snappen waar jouw site over gaat. En als terugkerende bezoekers op je site wilt is deze focus ook belangrijk. Als jij kinderverf verkoopt, dan is een artikel over bananen eten niet relevant. Schrijf daar dan ook niet over! Start met het schrijven van blogs over kinderverf en heel langzaam kan je de thema’s uitbreiden, zolang het thema wel raakvlakken heeft met jouw hoofdonderwerp kinderverf.

Ik schreef over “alles dat mij interesseerde als persoon en als moeder”. Google begrijpt daar weinig van en ook voor je bezoekers is dat verwarrend. Er is ook nog een andere belangrijke reden voor focus qua blogs. Een bezoeker leest een artikel en wil meer over dat onderwerp lezen. Als hij dan door kan klikken naar een gerelateerd artikel, dan blijft hij op je site. En hoe langer een bezoeker op jouw site blijft, hoe waardevoller jouw site is. En daar kijkt Google ook naar!

Geen gebruik van SEO

De allergrootste SEO fout die ik maakte was om er geen gebruik van te maken. Ik dacht een tijd: dat komt wel en focuste mij volledig op verkeer vanuit Facebook. Het nadeel van verkeer vanuit Facebook is dat dit pieken zijn. Als jouw artikel goed wordt opgepakt op Facebook, en de mensen delen het, dan heb je één of twee dagen veel verkeer op je website. Daarna moet er weer nieuwe content online staan die het goed doet op Facebook.

Als je hoog staat in Google, dan komt er dagelijks verkeer op je site. Zonder dat je daarvoor steeds online moet zijn. Inzetten op SEO zorgde voor mijn site voor veel meer bezoekers, en dat zorgde voor meer volgers op Facebook. Waardoor een post op Facebook door meer mensen gelezen wordt.

Start je niet direct met het gebruiken van SEO, en je bent echt niet de enige, dan heb je daarna zoveel werk. Artikelen herschrijven, zoekwoorden juist gebruiken, betere titels bedenken en wellicht moet je de permalinks aanpassen.

Ik gebruik de plugin SEO Yoast, binnenkort deel ik mijn tips voor SEO. 

Linkstructuur of beter, de permalinks

Toen ik startte met mijn website was ik blij dat alles online stond en dat ik blogs kon plaatsen. Toen ik mij ging verdiepen in de SEO, bleek dat mijn permalinks onjuist waren. Een artikel over teksten schrijven bijvoorbeeld. www.juridischtekstbureau.nl/teksten-schrijven is veel beter vindbaar dan als er een datum tussen staat, of als de permalink er zo uit ziet:  www.juridischtekstbureau.nl/?page_id=111. Vervolgens moest ik mijn permalinks aanpassen, interne links wijzigen en zorgen dat bezoekers niet op 404-pagina’s kwamen. Denk daarom bij het opzetten van jouw site al na over de juiste permalinks.

Google haalt de informatie over het artikel ook uit de permalink. Je wilt dus dat de belangrijkste zoekwoorden in de permalink staan. Je vindt de instelling voor permalinks bij instellingen, permalinks. Ben je al een tijd bezig met je site, pas dan niet zomaar je links aan. Google leidt bezoekers naar een 404-pagina als je geen omleiding (301) instelt.

Dit is hoe het overzicht van de permalinks eruit ziet:

Permalinks juist voor blog

Zoekwoorden

Ik schreef het al bij de permalinks, je wilt de juiste zoekwoorden gebruiken. En hierbij heb ik heel wat zoekwoord SEO fouten gemaakt.

Laat ik bij het begin beginnen. Als jij iets vraagt aan Google dan typ je zoekwoorden in. “Advocatenkantoor Amsterdam” gebruik ik als voorbeeld.

advocatenkantoor Amsterdam zoekresultaten

Bovenstaand overzicht krijg ik als ik de zoekwoorden Advocatenkantoor Amsterdam gebruik. Als jij aan een artikel deze zoekwoorden hebt meegegeven, dan sta je in dit overzicht. Wellicht niet op positie 1. Wat jij wilt is dat je blog of webtekst gevonden wordt op de zoekwoorden die relevant zijn voor de inhoud. Schrijf je over een advocatenkantoor in Emmen, dan is advocatenkantoor Limburg niet relevant om op gevonden te worden.

Als je een tekst schrijft, bedenk je vooraf welke zoekwoorden relevant zijn voor die tekst. Staar je dan niet blind op de korte zoekwoorden als Advocatenkantoor Amsterdam. Denk ook aan langere zoekwoorden als Advocatenkantoor voor echtscheidingen in Amsterdam. Grote kans dat veel minder websites zich op die zoekwoorden richten. En hoe minder concurrentie je hebt, hoe hoger je komt te staan in Google.

Binnenkort deel ik mijn tips voor zoekwoorden.

Foto’s geen Alt-tekst meegeven

Bij mijn artikelen zette ik een foto. En dat was het. Dit is een SEO fout die je heel gemakkelijk kan oplossen. Vul bij de foto in wat de titel is en de Alt-tekst. Hier gebruik je ook weer de zoekwoorden, of een synoniem daarvoor. Zoekt iemand via Google afbeeldingen op de zoekwoorden waarvoor jij een foto hebt, dan is er kans dat ze op jouw website terecht komen.

Uitgelichte afbeelding

Google Webmasters niet (juist) gebruiken

Als je een blog hebt, dan kan je gebruik maken van Google Webmasters. Als je bent aangemeld kan je onder andere zien via welke zoekwoorden bezoekers op jouw site komen en welke websites een link naar jouw website hebben opgenomen.

Ik vond het wel interessant om te zien via welke termen bezoekers op mijn blog kwamen. Maar ik had geen idee dat je je prestaties daarmee ook kan verbeteren. Bijvoorbeeld via de CTR, de Click Through Rate. Via zoekverkeer – zoekanalyse kan je de CTR bekijken. Zie hiervoor onderstaande foto. Als je weet wat de CTR is van een bepaalde pagina, dan weet je of de titel en de meta-beschrijving uitnodigingen om door te klikken naar je website.

Ik ben toen ik hierachter kwam actief aan de slag gegaan met het verbeteren van titels en beschrijvingen. Mijn CTR steeg van 2,89 % naar 5,62%. Zonder dat ik meer content schreef krijg ik meer bezoekers! En meer bezoekers betekent meer potentiële klanten.

CTR hoe werkt dat

Niet voor de doelgroep schrijven

Toen ik begon met bloggen wilde ik dat mijn blogs voor iedereen interessant waren. Daardoor bleven de artikelen best oppervlakkig. En ze spraken niemand echt aan. Ik zie veel startende bloggers deze SEO fouten maken trouwens.

Als je zakelijk blogt dan heb je een doel. Je wilt als expert worden gezien in jouw vakgebied. Of je wilt jouw ideale klant bereiken, zodat die een klant wordt bij jou. Jouw blogs gaan daarom over problemen of vragen van jouw ideale klant.

Bedenk je wie jouw ideale klant is, wie is jouw doelgroep. Zijn dat bedrijven? Of kleine ondernemers? Schrijf jouw blogs over de vragen die jij regelmatig krijgt van jouw doelgroep.

Korte artikelen schrijven

Als ik een artikel schreef over een onderwerp, dan schreef ik exact wat ik wilde schrijven. Geen kopjes, amper een inleiding en het was zo kort mogelijk. Er is niets mis met korte artikelen. Maar Google houdt van langere artikelen, vanaf 300 woorden. Wil je echt goed scoren, probeer dan ook af en toe artikelen van 1000 of 1500 woorden te schrijven. Met een goede inleiding, tussenkopjes, beeld, video en bijvoorbeeld een download. Maar val niet in herhaling en ga niet zinnen toevoegen om het toevoegen. Zorg ervoor dat het artikel interessant blijft, dat is uiteindelijk belangrijker dan het aantal woorden.

En dit zijn volgens Google veel voorkomende SEO fouten…

Hulp nodig bij het schrijven van SEO teksten en blogs? Ik schrijf juridische teksten en blogs. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken. Verder lezen over veel gemaakte SEO fouten kan bij Ompro.nl.

Geen reactie's

Geef een reactie