Zakelijk bloggen voor advocaten

zakelijk bloggen voor advocaten

Zakelijk bloggen voor advocaten

Zakelijk bloggen voor advocaten blijkt niet altijd zo makkelijk. Advocaten zijn over het algemeen goed in het schrijven van teksten. Maar een brief opstellen aan de wederpartij is hele andere koek dan een blog opstellen om mogelijke cliënten te informeren over hun rechten. Ik deel tips voor bloggen voor advocaten. Hoe pak je het aan en waar let je op?

Zakelijk bloggen voor advocaten uitgelegd

Als je zakelijk blogt als advocaat, dan schrijf je je teksten voor een doelgroep. Bedenk wie deze doelgroep is. Zijn het hoogopgeleiden, hebben ze verstand van de wet? Of zijn het mensen die in de financiële problemen zitten? Voordat je start met bloggen, breng je in kaart hoe jouw doelgroep eruit ziet. Welke kennis van jou hebben ze nodig, met welke vragen komen ze bij jou?

Vervolgens bedenk je waarover je wilt bloggen. Bij zakelijk bloggen voor advocaten is de reden waarom je blogt bijna altijd omdat je meer bezoekers op je website wilt. En die bezoekers, daarvan wil je klanten maken. Om dit te bereiken is het belangrijk dat je teksten schrijft voor je doelgroep. Met welke vragen komen de mensen bij jou?

Schrijf vervolgens je blogs voor de doelgroep, op een manier die ze snappen (dus zonder juridische vaktermen) en over onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. Niet “het wetsvoorstel over de privacy verordening” maar “wat verandert er op het gebied van privacy voor een ondernemer” of “de privacy bepalingen in 5 stappen uitgelegd”. Laat zien dat je de kennis hebt en dat je deze op een begrijpelijke manier kan overbrengen. Als de lezer echt met een juridisch probleem zit, dan komen ze wellicht naar jou toe.

Valkuilen bij zakelijk bloggen

Bloggen is niet alleen maar leuk. Er zitten ook nadelen aan bloggen, helaas. Je leest namelijk de verhalen van succesvolle bloggers, die er geld mee verdienen, veel klanten mee binnenhalen en worden uitgenodigd op zakelijke events om te spreken.

Maar ook deze bloggers zijn bij 0 begonnen. Vraag je daarom altijd af wat het doel is voor jou om te bloggen. Is dat om meer klanten binnen te halen, wil je laten zien dat jij de expert bent, of wil je dat er vooral heel veel verkeer naar je website komt?

Met bloggen heb je niet van vandaag op morgen heel veel verkeer. (Tenzij je direct inspringt op trends en op Facebook goed wordt opgepikt) Het duurt een tijd voordat Google jouw website op heeft gepakt.

Daarnaast kost bloggen tijd: er zit tijd in het schrijven van een artikel. En voor Google is het beter als je regelmatig een artikel plaatst. Bijvoorbeeld iedere week, of iedere maand. Hoe vaker, hoe sneller jij meer verkeer krijgt. Maar vraag je af of vaker bloggen realistisch is. Ik houd meer van een realistisch schema dat op de langere termijn ook vol te houden is. In plaats van nu iedere dag iets plaatsen en over 2 weken afhaken.

Meer weten over zakelijk bloggen? Of wil je dat ik, jurist en tekstschrijver, jouw blogs schrijf? Neem direct contact op!

Geen reactie's

Geef een reactie