Organisch gevonden worden? Zo doe je dat!!

organisch gevonden worden

Organisch gevonden worden? Zo doe je dat!!

Hoe word je organisch gevonden door zoekmachines? Dat is wat iedereen met een website wel wil weten. Zeker als je gaat bloggen om meer verkeer naar je website te krijgen, stel je jezelf op een dag deze vraag. Organisch gevonden worden, hoe werkt dat? Ik deel een aantal tips die je direct kan toepassen. Verwacht niet direct resultaat, dat gaat geleidelijk. 

Organisch gevonden worden – 10 tips

1. Doe zoekwoordenonderzoek

Stap 1 is dat je gaat schrijven over onderwerpen waar jouw doelgroep over wil lezen. De meeste bedrijven schrijven over onderwerpen die zij interessant vinden. Maar lezers gaan op zoek naar blogs en websites die antwoord geven op hun vragen. Als jij antwoord geeft op de vragen die jouw doelgroep heeft, dan komen die lezers vanzelf wel.

Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit? Lees dit uitgebreide artikel van letterzaken erover. Wat ik doe is een overzicht maken van de onderwerpen die ik op mijn website behandel. Vervolgens vraag ik mij af wat de bezoeker wil weten. Stel, jij bent een letselschade advocaat. Wat zijn de vragen die jouw cliënten altijd hebben? En over welke onderwerpen gaat dit. Zet dit op een rij. Begin met de hoofdonderwerpen en werk dit verder uit naar de sub onderwerpen. Bijvoorbeeld: wanneer heb ik recht op letselschade. Dat is je hoofdonderwerp. Vervolgens kan een gestelde vraag zijn: heb ik recht op letselschade als…

2. Bekijk je concurrenten

Als je hoger in Google wilt staan, dan wil je weten wie je moet verslaan. Bekijk wie jouw concurrenten zijn in Google. En dan niet enkel op “letselschade”, “letselschade advocaat” “letselschade advocaat Amsterdam”. Maar juist ook op die zoekwoorden die je hebt bedacht. Wie scoort daar hoog op. En waarom scoren ze zo goed? Lees hun artikelen. Zijn de artikelen heel uitgebreid, of hebben ze juist erg veel artikelen geschreven.

3. Doe het anders dan jouw concurrent

Je wilt dat de bezoeker naar jouw artikel gaat, en niet naar het artikel van je concurrent. Dat betekent dus dat je andere (betere!) artikelen wilt schrijven dan je concurrent. Bekijk de artikelen van je concurrent en stel jezelf de vraag: wat vind ik van dit artikel, welke informatie mist. En is dit onderwerp geschikt voor mijn cliënten. Als je over dat onderwerp, die zoekwoorden, een artikel schrijft, schrijf het dan zelf. Ga niet het artikel van je concurrent kopiëren.

4. Kies een goede titel

Als je organisch gevonden wilt worden, dan moet je opvallen in de zoekresultaten. Bij voorkeur sta je op de eerste pagina, vervolgens in de top 5 resultaten en daarna ga je natuurlijk voor de nummer 1 positie. Het eerste waarmee je opvalt is de titel van je bericht. Deze titel moet weergeven waar jouw blog over gaat en tegelijkertijd ook prikkelen. “Alles over letselschade” of “Wanneer heb je recht op letselschade? Dit wil jij weten!”. Welke van de twee titels prikkelt jou? Lees verder over het schrijven van een pakkende titel in deze blog van zakelijksucces.nl.

5. De meta description is prikkelend

De meta description is het stukje tekst dat je in Google ziet onder de titel. Hierin beschrijf je waar je artikel over gaat. Je laat het belangrijkste zoekwoord terugkomen. De beschrijving is ook weer zo pakkend mogelijk. Je wilt dat de bezoeker naar jouw artikel gaat, en niet naar het artikel van je concurrent. Organisch gevonden worden begint dus bij het juiste zoekwoord, een goede titel en een interessante meta description.

6. Wees relevant

Google meet hoeveel interesse een bezoeker heeft in jouw website. Er wordt gekeken naar de sessieduur (hoelang blijft een bezoeker op jouw site), leest de bezoeker daarna nog meer artikelen of gaat de bezoeker terug naar Google, op zoek naar een ander resultaat. Hieruit leest Google af hoe relevant jouw artikelen zijn voor de zoektermen. Hoe je dit doet?

7. Optimale gebruikservaring

Je wilt dus dat de bezoeker op jouw website blijft. Hier zorg je voor door de bezoeker een optimale gebruikservaring te geven. De website moet daarvoor geoptimaliseerd zijn. Een korte laadtijd (binnen een aantal seconde, liefst binnen één), teksten zijn goed leesbaar (lettertype, kleur) en de website is duidelijk.

8. Schrijf voor je doelgroep

De enige manier om je bezoekers op jouw website te houden, is door te schrijven voor jouw doelgroep. Maak jouw doelgroep heel specifiek. Dus niet: iedereen die interesse heeft in letselschade. Maar: iedereen die letselschade wil claimen na een auto ongeluk. En voor die doelgroep schrijf je. Op die manier zijn alle artikelen op jouw site interessant voor jouw specifieke doelgroep.

9. Maak gebruik van video

Google houdt ervan als je meer dan enkel tekst in je artikelen stopt (dus niet zoals in dit artikel). Maak gebruik van foto’s, video’s, downloads, tabellen en dergelijke. Op die manier wordt jouw tekst interactief.

10. Gebruik tussenkoppen

Een lezer leest een artikel niet, een lezer scant de online artikelen. Maak daarom veel gebruik van tussenkopjes en opsommingen. Op die manier weet de lezer waar hij welke informatie vindt. In de inleiding schrijf je heel duidelijk wat hij voor informatie mag verwachten. In de tussenkop verwerk je ook het zoekwoord, of synoniemen.

Wel organisch gevonden worden maar niet het werk erin steken? Ik schrijf de teksten graag voor jou. Neem direct contact op!

Geen reactie's

Geef een reactie