SEO handleiding voor advocaten | Kort en overzichtelijk

SEO handleiding voor advocaten

SEO handleiding voor advocaten | Kort en overzichtelijk

SEO, als je begint met bloggen zie je de term vast weleens langskomen. Maar wat is SEO, en waar houd je rekening mee? Ik deel een SEO handleiding voor advocaten waar je direct mee aan de slag kunt. 

In het kort: waarom wil je aan de slag met SEO als advocaat? SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. In het kort: gevonden worden via Google.

Waarom je dit wilt is simpel: op deze manier kom je eenvoudig aan meer verkeer op je website en als het goed is ook aan nieuwe cliënten.

Blogs over SEO:
SEO webteksten schrijven als advocaat
Daarom SEO teksten schrijven als advocaat
Dit zijn mijn beginnersfouten met SEO geweest

Praktische SEO handleiding voor advocaten

SEO, gevonden worden in de zoekmachine, hoe doe je dat? En waarom is het nodig? In deze SEO handleiding voor advocaten geven wij simpele en direct toepasbare tips om jouw website beter te laten scoren.

1. Index van Google

Om in Google te staan moet je site zijn opgenomen in de index van Google. Dit klinkt ingewikkelder dan het is. Om na te gaan of je website in de index staat kan je een zoekopdracht uitvoeren. Ga naar google.nl en type: “site: +jouw website URl”. Krijg je resultaten van jouw website te zien, dan staat jouw website in de index. Lees hier meer over in de handleiding geschreven door Google.

Wat dit zoekresultaat uit Google wil vertellen lees je onder de foto!

Juridisch Tekstbureau

Metabeschrijvingen Juridisch Tekstbureau

2. Metabeschrijvingen

Als je zoekt in Google dan krijg je zoekresultaten te zien: een titel en een stuk tekst. In deze tekst lees je waar het artikel over gaat en of het past bij jouw vraag. Dit heet de metabeschrijving. Het is zo belangrijk om je metabeschrijving op orde te hebben. Niet alleen van je juridische blogs maar ook van je pagina’s zoals home of diensten.

De makkelijkste manier hiervoor is om de plugin SEO Yoast te gebruiken. Maar let op: deze werkt voor WordPress en installeer deze niet voordat je een back-up gemaakt hebt.

3. Zoekwoorden

Gevonden worden houdt in dat je op bepaalde zoekwoorden hoog in Google staat. Juridisch Tekstbureau scoort bijvoorbeeld op “juridische teksten” en “juridisch bloggen”.

Per pagina gebruik je één zoekwoord (arbeidsovereenkomst) of een combinatie van zoekwoorden (arbeidsovereenkomsten in de bouw). Voor welk zoekwoord schrijf je een pagina, tekst of blog? Denk daar vooraf goed over.

Gebruik ook variaties op dit zoekwoord: arbeidsovereenkomst of -contract. Zo word je breder gevonden.

Dit zoekwoord laat je terugkomen in de titel en de tussenkoppen, maar zet je tekst er niet helemaal vol mee. Het moet natuurlijk overkomen.

Lees verder over: het gebruik van zoekwoorden door advocaten

4. URL van de pagina of blog

De URL van de pagina, bijvoorbeeld “https://juridischtekstbureau.nl/meer-klanten-via-je-website/”, moet aansluiten bij het gekozen zoekwoord.

Het gedeelte na de / is van belang. In plaats van /01-01-2018 kan je beter kiezen voor /arbeidscontracten-simpel-uitgelegd.

5. De tekst

De belangrijkste tip die ik meegeef is dat je de tekst moet schrijven voor jouw doelgroep (lees hoe je als advocaat of jurist je doelgroep bepaalt).

Schrijf duidelijk, wees helder: zorg ervoor dat de lezer begrijpt wat je zegt. Geef antwoord op zijn vraag, want dat is de reden dat hij naar jouw webpagina is gekomen. Gebruik ook zo min mogelijk vaktermen en geef geen uitgebreide beschrijvingen van rechtszaken. De lezer wil weten waar hij aan toe is, en het liefst zo snel mogelijk.

Als je de cliënt kan helpen bij zijn probleem, bijvoorbeeld bij het onderhandelen over het arbeidscontract, geef dit dan ook aan en zet er een goede call to action bij.

Dit was een korte SEO handleiding voor advocaten. Heb je hulp nodig bij het neerzetten van je website of de juridische blogs? Neem contact op, ik ben juridisch tekstschrijver en help je graag.

Geen reactie's

Geef een reactie