Juridisch bloggen in 21 tips – zo bereik je je doel

juridisch bloggen

Juridisch bloggen in 21 tips – zo bereik je je doel

Steeds meer ondernemers ontdekken het bloggen. Er zijn veel goede redenen te bedenken waarom je zou bloggen, waaronder deze vier redenen voor advocaten. Juridisch bloggen is niet hetzelfde als een verweerschrift opstellen. Daarom deel ik mijn tips voor een ijzersterke juridische blog waarmee je je doel bereikt. 

Je wilt juridisch bloggen omdat je gevonden wilt worden door klanten, of omdat je als autoriteit gezien wilt worden in jouw vakgebied. Ik leg jou uit hoe je goed en effectief blogt.

Gewoon een tekst schrijven, dat kan jouw collega/concurrent ook. Maar een tekst schrijven waarmee je een bepaalt online doel bereikt, dat doen lang niet al jouw collega’s.

Juridisch bloggen: zo moet het niet!

Onlangs werd ik benaderd door een advocatenkantoor. Ze wilden dat ik juridische blogs schreef van 4500 woorden. Deze blogs hadden een sterk juridisch karakter en moesten vooral over juridische details gaan. Want dat was interessant.

Hun doel was om gevonden te worden door de doelgroep.

Als jouw doel is om gevonden te worden en je schakelt mij in, dan kijk ik verder dan die enkele blog die jij wilt publiceren op je website. Dus ook voor dit advocatenkantoor heb ik onderzoek gedaan.

Hoe sterk is hun website? Zijn de beschrijvingen die je in Google ziet (metabeschrijvingen) in orde? Is de website overzichtelijk en duidelijk?

Op alle vragen kon ik nee antwoorden en dat heb ik ze ook aangegeven. Je moet eerst de basis op orde hebben om gevonden te worden. Juridisch bloggen is een volgende stap in je online vindbaarheid.

Een blog schrijven van 4500 woorden over een onderwerp dat interessant is voor je collega’s, dat gaat je geen nieuwe klanten opleveren.  Hoe je het wel doet leg ik hieronder uit.

Wil je ook een gratis check van je website? Neem dan direct contact op.

Juridisch bloggen gaat zo

1. Bepaal je doel

Dit is echt stap 1: waarom schrijf jij de tekst. Is dat omdat je een autoriteit wilt worden in jouw vakgebied? Of wil je gevonden worden door potentiële klanten? Houd dit doel in de gaten als je de tekst schrijft en als je een content plan opstelt!

2. Bepaal je doelgroep

Voor wie schrijf jij je teksten? Je doelgroep hangt natuurlijk nauw samen met het doel van je tekst. Stel dat je werknemers juridische informatie over arbeidscontracten wilt geven, omdat je arbeidsrecht advocaat bent. Je richt je op jouw klant: de werknemer. Het doel van jouw teksten is om werknemers (de doelgroep) toegang te geven tot bepaalde informatie.

Nu zijn er ontzettend veel werknemers in Nederland en waarschijnlijk richt jij je op een subgroep. Bijvoorbeeld de sector bouw, of werknemers die werken in Amsterdam. Schrijf je teksten specifiek voor die doelgroep, alleen dan vinden ze jou.

3. Vermijd vaktermen

Het is zo makkelijk om vaktermen te gebruiken in je tekst. Maar die vaktermen zijn enkel interessant als je doelgroep deze termen begrijpt. En in de meeste gevallen is dat niet zo als je blogt als advocaat of jurist. Jouw klanten hebben meestal geen verstand van wet- en regelgeving en zijn onbekend met juridische vaktermen. Probeer in je juridische blogs vaktermen helemaal te vermijden.

Tip: wel interessant is het om een kennisbank te starten waarin je vaktermen bespreekt. Hierdoor heb je meer content over jouw onderwerp op jouw blog & je helpt je doelgroep.

4. Jurisprudentie is bijna nooit relevant

Toen ik nog studeerde aan de Vrije Universiteit was het gebruik van internet voor het opzoeken van juridische informatie nog in opkomst. Voor papers zocht ik regelmatig online informatie. Wat mij opviel was dat advocatenkantoren uitgebreide informatie deelden over jurisprudentie. Dit is hartstikke interessant voor je collega’s en andere juristen, maar je doelgroep heeft er helemaal niets aan. De uitzondering is natuurlijk als jij juridische blogs schrijft over jurisprudentie voor juristen.

Hoe dan wel? Stel er is een interessante uitspraak van een rechter geweest waarover jij wilt vertellen aan jouw klanten. Je kan dan kort benoemen dat de rechter een uitspraak heeft gedaan. Verder ga je enkel in op dat deel dat interessant is voor de klant, op een manier waarop hij jouw tekst begrijpt.

5. Helder taalgebruik

Schrijf zodat de klant je begrijpt. Dus geen lange zinnen en ingewikkelde woorden. Schrijf zoals je met je cliënten spreekt, zodat je zeker weet dat zij jou begrijpen.

6. Maak gebruik van SEO

Je blog publiceer je op jouw website en je verspreidt deze over je online kanalen als Facebook en LinkedIn. Maar je wilt dat de blog ook hoog in Google staat. Want op die manier bereik je nieuwe bezoekers en dus mogelijke klanten. De meeste bezoekers gaan naar de top 3 van de zoekresultaten in Google. Daar wil je staan!

Dit bereik je door gebruik te maken van SEO. SEO, de zoekmachineoptimalisatie, is ontzettend belangrijk als je blogt. SEO houdt in dat je je website, en ook blog, optimaliseert voor de zoekmachine. Je maakt gebruik van een zoekwoord en zorgt ervoor dat dit zoekwoord terugkomt in de titel, meta beschrijving en tussenkoppen van je blog.

Interessant:

7. Zoekwoorden

Een van de onderdelen van een goede SEO strategie is dat je gebruik maakt van relevante zoekwoorden. Ik blijf bij het voorbeeld van een arbeidsrecht advocaat. Een zoekwoord is dan “arbeidsrecht advocaat” of “arbeidsrecht advocaat <PLAATSNAAM>”. Maar dit zijn zoekwoorden met waarschijnlijk heel veel concurrentie. Natuurlijk zet je ook op deze zoekwoorden in.

Om de concurrentie te slim af te zijn maak je gebruik van longtail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden bestaan uit drie of meer zoekwoorden. Bijvoorbeeld: hoe vind je een goede arbeidsrecht advocaat. Voor jou een mooie manier om aan te geven hoe je een goede arbeidsrecht advocaat vindt, maar ook om aan te geven waarom jij er een bent. Verwerk in je teksten dan ook de zoekwoorden “arbeidsrecht advocaat” of “arbeidsrecht advocaat <PLAATSNAAM>”.

Op deze longtail zoekwoorden is veel minder concurrentie. En minder concurrentie betekent dat jij hoger in Google staat, zonder dat je daar veel moeite voor doet. Zorg dan wel dat je vanuit het artikel waar veel bezoekers op komen, links plaatst naar relevante artikelen binnen jouw website. Anders is je bezoeker snel weer van je website af.

8. Regelmatig uploaden

Publiceer regelmatig een blog. Dit hoeft niet iedere dag te zijn, maar doe dit wekelijks, om de week of iedere maand. Google komt langs jouw site om deze te indexeren. Als jij vaak nieuwe content hebt dan komt Google vaker langs.

Daarnaast is het voor bezoekers ook goed om te zien dat jouw blogs relevant en actueel zijn. Als ik op een website kom waarbij de laatste blog in 2014 is verschenen, dan neem ik de content niet zo serieus en ga ik op zoek naar een concurrent met actuelere artikelen.

9. Gastblogs schrijven

Om je blog goed zichtbaar te maken, wil je dat andere sites naar jouw site verwijzen. Zorg ervoor dat dit relevante sites zijn. Als jouw moeder een blog heeft over tuinieren, dan heeft een link vanaf haar site naar jouw advocatenkantoor heel weinig waarde. Maar heeft jouw buurvrouw een blog over juridische problemen in het dagelijks leven, dan heeft een link vanaf die site naar jouw advocatenkantoor opeens veel meer waarde.

De meeste mensen plaatsen niet zo makkelijk een link naar jouw website als je moeder zou doen. Meestal moet je er iets voor terug doen. Een link terug plaatsen, linkruil noemt men dat, wordt afgeraden. Wat wel waardevol is om een gastblog te schrijven. Hierin deel je een beetje van jouw kennis en onder het artikel staat een link naar jouw blog. Op deze manier wordt je zichtbaarder: voor de bezoekers van de blog waarop je schrijft en ook voor Google.

10. Zet een call to action in de juridische blog

Jouw ideale cliënt lees jouw blog. En dan staat er onderaan de blog geen verwijzing naar jouw diensten. Dus gaat deze cliënt terug naar Google en op zoek naar een arbeidsrecht advocaat. En dat is zonde, want je hebt deze persoon net vertelt waarom hij een advocaat nodig heeft.

Onderaan je artikel geef je daarom kort aan wie je bent, wat je doet en waarom deze persoon direct contact met jou gaat opnemen. Ook in de tekst kan je, als het natuurlijk overkomt, al een link plaatsen naar jouw werkwijze of diensten. Zorg ervoor dat de lezer begrijpt wat jij voor hem kan betekenen!

Lees verder over het schrijven van een call to action

Punt 10 zet ik nu uiteraard in voor mijn eigen diensten!
Je bent advocaat en je helpt je cliënten. Blogs schrijven is interessant om nieuwe cliënten te krijgen, maar juridisch bloggen is niet je focus. Bovendien kost het je tijd en waarschijnlijk heb je weinig verstand van SEO. Laat mij jouw juridische blogs schrijven. Ik ben meester in de rechten, heb 5+ jaar juridische werkervaring en schrijf dagelijks blogs. Neem direct contact op met mij en loop niet langer online business mis!

11. Samenhang tussen de blogs

De samenhang tussen de blogs realiseer je op twee manieren. De eerste manier is dat je zorgt dat alle blogs geschreven zijn voor jouw doelgroep! Het is heel makkelijk om een blog voor een breder publiek te schrijven. Dit deed ik ook op mijn reisblog. Het resultaat was dat de blog bijna niet gevonden werd. Toen ik echt ging schrijven voor mijn doelgroep, steeg mijn zoekverkeer met 400% in een jaar!

Als je al je blogs schrijft voor je doelgroep, dan zijn ze allemaal relevant. Als je een blog schrijft over veelvoorkomende juridische problemen met arbeidscontracten, dan plaats je daarin links naar blogs waar nog meer relevante kennis in staat. Hiermee geef je aan je doelgroep & Google aan: ik ben de expert op dit gebied.

12. Geef antwoord op veel gestelde vragen

Als advocaat spreek je regelmatig met je cliënten. En er zijn vast en zeker vragen waarvan je weet dat die komen. Je hebt er een standaard antwoord voor. Dit antwoord is voor jou niet relevant, maar voor jouw doelgroep wel! Schrijf daarom over de problemen van jouw doelgroep, dan vinden ze je zeker weten.

Als je dan terugkijkt naar punt 11, dan kan je er een mooie samenhang van maken. Je schrijft een algemene blog met de top 10 van veelgestelde vragen aan advocaten. Iedere vraag beantwoord je kort. Als je er een lang verhaal van kan maken, zet je dit in een aparte blog. In deze blog verwijs je naar de top 10, in de top 10 verwijs je naar het lange antwoord.

13. Gebruik je kanalen

Zet je netwerk in om je blogs te verspreiden. Ook dit heeft twee doelen. De eerste is natuurlijk dat de blogs gelezen worden door jouw doelgroep. Je kan denken aan Twitter en Facebook, maar je kan ook op relevante fora je kennis delen en waar mogelijk linken naar jouw blogs. Als je linkjes plaatst naar je blog, dan bouw je backlinks op. Hoe meer, hoe beter! Als Google ziet dat jouw blog al 30x is gedeeld, dan is deze blog blijkbaar waardevol. En dan stijg je in Google.

14. Vraag je klanten wat ze willen weten

Jij weet van de klanten wat de meest gestelde vragen zijn. Maar je kan ook aan je klant vragen wat zij willen weten. Bijvoorbeeld als je ze spreekt op kantoor. Of je stelt de vraag op social media. Door in te springen op de vragen van jouw doelgroep, bereik je jouw doelgroep. En door het stellen van vragen betrek je de doelgroep bij jouw blog. Op die manier bouw je een band op.

15. Wees persoonlijk, maar houd het zakelijk

Je wilt een band opbouwen met jouw volgers. En dit doe je door kennis te delen en door jezelf te laten zien. Stel je voor dat je vaak claims indient vanwege vertraagde vluchten. Op een dag zit je zelf op Schiphol en je vlucht is vier uur vertraagd. Dat is een mooi moment om met je volgers te delen. Maar als jij dagelijks contracten sluit, dan is dat moment op Schiphol totaal niet relevant. Houd daarom goed in de gaten wat wel en wat niet relevant is voor jouw volgers.

16. Niet iedere blog hoeft lang te zijn

Deze blog heeft meer dan 2000 woorden. Een perfecte manier om aan jou en om aan Google te laten zien dat ik verstand van zaken heb. Maar lang niet iedere blog hoeft deze lengte te hebben. Als jij antwoord geeft op een veelgestelde vraag en dit kan in 200 woorden, laat het dan daarbij. Zorg voor een goede balans tussen korte en lange blogs en zorg er vooral voor dat het relevant blijft.

17. Richt je op kwaliteit

Het allerbelangrijkste is dat je blog leesbaar is en dat je een probleem van de lezer oplost. Val niet eindeloos in herhaling zodat je een artikel hebt van 2500+ woorden.

Google rangschikt artikelen op relevantie. Hoe dat precies gaat is niet duidelijk, er zijn meer dan 200 criteria waarop Google jouw pagina indexeert. Wat wel belangrijk is, is dat mensen klikken op jouw blog, dat ze die willen lezen. Dit doe je door een aantrekkelijke titel en een goede metabeschrijving te geven aan jouw juridische tekst. Schrijf duidelijk en geef een oplossing voor het probleem van je lezer, alleen dan zullen ze je blog echt lezen.

18. Geef niet op

Bloggen is investeren. Investeren in jouw website, in jouw bedrijf, omdat je een doel hebt. Dat doel bereik je niet van vandaag op morgen. Veel bloggers geven daarom vrij snel op. Eerst posten ze iedere week, dan iedere maand en vervolgens niet meer. Google waardeert jouw website steeds beter als er meer kwalitatieve content is. Het duurt een tijd voordat je deze samenhangende content geschreven hebt. En dan duurt het ook nog een tijd totdat dit wordt opgepikt door Google.

Mijn reisblog werd in het begin maximaal 30x per dag gelezen, en dat is nog best veel. Een jaar later zat ik op 2000 unieke bezoekers per dag, een half jaar daarna waren dat bijna 10.000 unieke bezoekers. Als je gewoon door blijft gaan, je richt op goede blogs, de SEO in de gaten houdt en schrijft voor je doelgroep, dan kom je er echt wel.

19. Houd je concurrenten in de gaten

Er zijn veel advocaten. Maar slechts sommigen daarvan zijn jouw online concurrenten. Bekijk en beoordeel hun sites regelmatig, hoe ziet deze eruit? Wat bieden ze online en waarover bloggen ze. Wat doen ze op Facebook of Twitter. Dit is allemaal informatie die je zonder problemen vindt en waardoor jij meer kennis krijgt over het schrijven van juridische blogs voor jouw doelgroep.

20. Durf je kennis te delen

Veel ondernemers durven in hun blogs hun kennis niet te delen. Ze zijn bang dat ze hun diensten niet meer kunnen verkopen. Maar je wordt geen vakman door het lezen van enkele tips. Juist doordat je je kennis deelt, wil de lezer meer weten over jouw kennis en diensten. Als ik op zoek ben naar een vakman, dan wil ik weten wie de juiste kennis in huis heeft. Door middel van het schrijven van blogs laat je zien dat jij de juiste juridische kennis hebt om het probleem van jouw klant op te lossen.

21. Loop oude blogs na

Zorg dat oude blogs actueel blijven. Link in nieuwe blogs naar oude blogs, en open oude blogs om te bekijken of er een link naar een nieuw artikel mogelijk is. Beoordeel ook of oude blogs nog juist en actueel zijn. Misschien is de regelgeving veranderd?

Punt 10 zet ik nu uiteraard in voor mijn eigen diensten!
Je bent advocaat en je helpt je cliënten. Blogs schrijven is interessant om nieuwe cliënten te krijgen, maar juridisch bloggen is niet je focus. Bovendien kost het je tijd en waarschijnlijk heb je weinig verstand van SEO. Laat mij jouw juridische blogs schrijven. Ik ben meester in de rechten, heb 5+ jaar juridische werkervaring en schrijf dagelijks blogs. Neem direct contact op met mij en loop niet langer online business mis!

Geen reactie's

Geef een reactie