Top

Schrijven van online teksten? Bekijk deze tips!

schrijven van online teksten

Schrijven van online teksten? Bekijk deze tips!

Het schrijven van online teksten verschilt niet heel veel van het schrijven van “gewone teksten”. Toch is er voor online vindbaarheid toch het een en ander nodig in jouw online tekst. Ik deel mijn tips voor het schrijven van online teksten. 

Het schrijven van online teksten in vier tips

1. Waarover schrijf je en voor wie

Voordat je je online tekst of blog schrijft, wil je duidelijk hebben over welk onderwerp je schrijft, waarom en voor wie. Als je dit niet helder hebt, kan je geen goede tekst schrijven. Pas ook je taalgebruik aan je doelgroep aan.

2. Maak gebruik van zoekwoorden

Het voordeel van online teksten schrijven is dat je gevonden kan worden in de zoekmachine (door je doelgroep). Wil je echt ranken in de zoekmachine, zoals Google, gebruik dan zoekwoorden. Ga na wat veelgebruikte zoekwoorden zijn en schrijf je tekst met het gebruik van zo’n zoekwoord. In dit artikel van WJ webdesign lees je hoe je zoekwoorden vindt.

3. Maak gebruik van tussenkopjes en afbeeldingen

Mensen lezen online teksten helemaal niet zo goed: ze scannen ze. Als je online een tekst leest, dan ga je op zoek naar de informatie die je echt nodig hebt. De rest sla je over. Een enorme lap tekst publiceren op je website is daarom geen aanrader. Zet verschillende kopjes in je tekst (waar je ook het zoekwoord of een synoniem in terug laat komen) en maak gebruik van afbeeldingen. Op die manier is je tekst beter leesbaar.

4. Ga in op de vragen die jouw doelgroep heeft

Natuurlijk, je kan uitgebreid over jezelf schrijven. Maar bedenk dat je je teksten over het algemeen voor jouw doelgroep schrijft. Baken daarom jouw doelgroep af en schrijf voor deze groep. Je kan je bijvoorbeeld richten op de vragen die jouw klanten je altijd stellen. Of de onderwerpen waarvan je weet dat ze er eigenlijk amper iets van snappen, terwijl enige kennis wel nuttig is.

Wat wil jij weten over het schrijven van online teksten?

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.