Zakelijk blog? Deze obstakels kom je tegen
Je hebt een zakelijk blog of je wilt er een starten voor je advocatenkantoor (of tandartsenpraktijk, huisartsenpraktijk, als accountant enz). Uit ervaring weet ik dat je een aantal obstakels tegen kan komen bij een zakelijk blog. Ik deel waar je mogelijk tegenaan loopt en hoe je daarmee om gaat.
Problemen bij een zakelijk blog
1. Het doel van je blog is niet helder
Je start je zakelijk blog maar je weet eigenlijk niet zo goed waarom. Omdat andere kantoren ook bloggen is een reden, maar dan houd je het bloggen niet vol. Leg voor jezelf, of als kantoor, vast waarom je blogt. Is dat vanwege de naamsbekendheid, om een online autoriteit te worden of wil je online gevonden worden door klanten? Voordat je start met bloggen wil je duidelijk hebben waarom je blogt!
Lees ook: zo ontwikkel je een contentstrategie als advocatenkantoor
2. Bepaal je doelgroep en schrijf voor je doelgroep
Je blogs schrijf je voor je doelgroep, niet voor je collega’s. Bepaal daarom wie jouw doelgroep is. Als advocatenkantoor bepaal je dit door te kijken naar de huidige cliënten. Wie zijn zij? Met wat voor juridische problemen komen ze bij jouw kantoor?
Je blogs schrijf je ook voor deze doelgroep. Pas de teksten aan aan de doelgroep en juridisch jargon komt niet voor in deze blogs.
Lees ook: zo schrijf je voor je doelgroep
3. Alle collega’s bemoeien zich ermee
Dan schrijf je de eerste blog en vervolgens wil het hele advocatenkantoor zijn mening daarover uiten. Nog voordat het online staat is het door twintig collega’s bekeken en bekritiseerd. Zo komt je zakelijk blog nooit van de grond.
Stel voordat je begint met het bloggen op waarom jullie bloggen, wat het doel is, wie de blogs schrijft en welke collega verantwoordelijk is voor de kwaliteit. Op die manier waarborg je de kwaliteit van de blogs, maar kost het geen weken om ze online te zetten.
4. Niemand leest je blog
Je eerste blog staat online en vervolgens zie je in de statistieken dat de blog 10 keer is gelezen. Door jezelf en een aantal collega’s. De eerste reden hiervoor is als je de blog niet online hebt gedeeld. Dus op LinkedIn of Twitter en plekken waar jouw doelgroep online is. Bijvoorbeeld in een forum. De tweede reden is dat het een tijd duurt voordat je verkeer vanuit Google krijgt op je blog. Succesvol bloggen gebeurt over het algemeen pas als je het langere tijd volhoudt.
5. Geen inspiratie
Nadat je een aantal blogs geschreven hebt is je inspiratie op. Dat komt vaker voor. Zorg ervoor dat je een realistisch schema aanhoudt voor het plaatsen van nieuwe blogs, bijvoorbeeld 1x per 2 weken. Op die manier ga je niet al te hard door je onderwerpen heen, maar plaats je wel regelmatig nieuwe content.
Lees ook: blog inspiratie vind je zo
Wil je wel een zakelijk blog maar niet zelf bloggen? Ik schrijf jouw blogs! Neem contact op met mij.